Sjøfartsbygningen, Kongensgate 6
Foto: bygg.no/fotograf Trond Joelson
Sjøfartsbygningen er en av de virkelig monumentale bygningene i kvadraturen i Oslo. Bygningen ble reist i årene 1914-16 og har seks etasjer, med ensartede fasader mot Rådhusgata, Kongens gate og Kirkegata. Sjøfartsbygningen regnes som en av de første virkelige moderne bygårdene i Kristiania, med sentralvarme, elektrisk drevet ventilasjonsanlegg, og byens første paternoster-heis.
De øvre etasjene er kledd med rød teglstein, mens første og andre etasje har en for Oslo nokså uvanlig utforming hvor store vindusfelter er skilt av en rekke av tunge, avrundede og profilerte søyler av rød, grovkornet drammensgranitt.
Når leietager flyttet ut våren 2014, ble det besluttet å gjennomføre en komplett innvendig rehabilitering av alle arealer. I 1993 ble gårdsrommet i bakgården bygget inn med et glasstak over, dette ble nå hevet videre oppover til toppen. Opprinnelig var det stort sett cellekontorer, men etter rehabiliteringen er det gått over til åpne kontorarealer, slik at arealene fremstår mer åpne og lysere.
Det var krevende logistikk i gatebildet på tre sider å forholde seg til. Det ble etablert et system for varer inn i Kirkegata og ut på motsatt side i Kongens gate. Oslo Sporveier la om trikkelinjene i Tollbugata, slik at bussen kunne kjøre forbi i Kirkegata. Det medførte at man kun hadde tidsrommet mellom 00.20 og 05.30 til å heise materiell inn fra Kirkegata.
Bygget står på tømmerpæler i leire, noe som ble en utfordring når man skulle øke himlingshøyden i kantinen i underetasjen. Tømmerpælene, som er samlet 10 – 12 i hvert pelehode, måtte ikke avdekkes. Det ville vært kritisk om de ble eksponert for oksygen, og for å unngå dette ble det målte ut hvor treverket lå og skjert rundt alle de fem pelehodene. Interiørarkitekten har skjult pelehodene ved å gjøre dem om til sittebenker.